Soms is het fijn om weer wat overzicht te krijgen op je leven, en de kant die het op beweegt.
Hoe ga je de toekomst in, wat neem je mee uit het verleden, en waar verlang je nu echt naar?
Over die vragen gaan we samen in gesprek.
Als journalist heb ik geleerd om vragen te stellen die snel de kern raken.
Als celebrant belicht ik wat van betekenis is.*
Als schrijver noteer ik voor jou de essentie.
Weten wat belangrijk is, geeft richting aan het leven.
Ik bied korte en langere gesprekken, aan mijn keukentafel, bij jou op kantoor, of telefonisch. Nu meteen of over een tijdje, met en zonder geschreven reflectie, en liefst eindigend met een telefonisch consult waarin we jouw inzichten tastbaar maken.
Voor wie naar een volgende stap zoekt, zich op een keerpunt bevindt, of gewoon benieuwd is naar de rode draden in eigen leven en werk. Ook geschikt tijdens trajecten van reïntegratie of loopbaanoriëntatie.
Meer weten? Stuur me een bericht, dan vertel ik je over de mogelijkheden.
*Een celebrant begeleidt momenten van overgang of verandering. Ik ben zingevingscelebrant: mijn specialisatie is taal vinden voor zingeving.
Wat mensen over deze gesprekken zeggen:
“Ik heb je verslag met ontroering en tranen gelezen. Er werd met prachtige zinnen en metaforen tot de kern gekomen. En dat was precies wat ik nodig had. Iemand die de zeef voor me zou schudden, en zou wijzen op de essentie die erin bleef liggen. Lieve Annemiek, je hebt me veel gegeven. Je tijd, aandacht en kraakheldere verslag, waarvan ik nu al de waarde kan zien en voelen!”
Mirjam
“Trefzeker, met liefdevolle aandacht”
(anoniem)
“Ik voelde me gelijk op mijn gemak bij Annemiek thuis en met haar als gesprekspartner. Iets wat ik zéker niet bij iedereen heb. Drie uur lang je gedachten op een rij kunnen zetten waarbij iemand met zoveel aandacht luistert en je treffende vragen stelt om tot nieuwe inzichten te geven werkt ‘helend’ (ondanks dat ik niet zo van dat woord houd).
Ik voerde het gesprek aan het begin van een levensveranderende gebeurtenis, begon met grote twijfels en tranen, en ging met veel kalmte en rust naar huis. Voor mij was alleen het gesprek dus al van grote waarde, en het is bijzonder om vervolgens ook een verslag op papier te krijgen als naslagwerk om te kunnen lezen als twijfels de overhand nemen en ik die rust weer even kwijt ben. Fijn ook dat er reflectievragen en boekaanraders in het verslag zitten zodat je nog ergens mee verder kunt.”
Franca
“Ook als het vooraf voor jezelf niet helemaal duidelijk is wat je zoekt, kom je uit op een goede plek in een gesprek met Annemiek. Ons gesprek, dat Annemiek op een rustige, evenwichtige en vooral intelligente manier leidde, heeft me erg geholpen. Het is fijn als er iemand met een zachte blik meekijkt als je je leven onder de loep legt. Toen ik weer buiten stond, moest ik denken aan een citaat van de Franse filosoof Henri Bergson: ‘L’avenir n’est pas ce qui va arriver, mais ce que nous allons faire’ (De toekomst is niet wat er staat te gebeuren, maar wat wij zullen doen.) En wist ik weer precies wat ik moest doen.”
Lou-Anna
“Ik heb enorm veel gehad aan ons gesprek Annemiek. Heel veel dank voor je luisterend oor en je vermogen om dat op een manier terug te geven waar ik iets mee kan. Het verslag heeft me echt geraakt. Heel bijzonder en waardevol om ons gesprek zo terug te lezen, aangevuld met jouw observaties, gedachten en vragen. Het was voor mij heel verhelderend om te lezen wat jij als rode draden eruit had gepikt. Ik heb heel veel onderstreept en omcirkeld dat echt bij me binnenkwam. Ik had een heleboel coaching en therapie kunnen overslaan als ik eerder bij je eerder aan tafel had gezeten.”
Petra Pronk
“Na het gesprek kwam ik tot de conclusie dat eigenlijk iedereen baat zou hebben bij het doorlopen van zijn leven tijdens zo’n gesprek (en tijdens het voorwerk). Wat vanzelfsprekend is wordt vrijwel nooit bevraagd, en dit gesprek zet de deur open naar meer nieuwsgierigheid naar jezelf, zonder oordeel. Heel erg waardevol, voor iedereen!”
Emma
“Ik ga jouw en mijn eigen vragen met me meenemen de komende tijd. […] De voorbereiding op ons gesprek, het gesprek zelf en jouw verslag zijn hierin helpend geweest en zullen dat zeker nog een tijd zijn. Dank voor je oprechte aandacht en tijd voor mijn verhaal, Annemiek.”
(anoniem)
“Ik kan zeggen dat het gesprek met Annemiek Leclaire voor mij zeer waardevol is geweest. Zowel privé, maar ook zeker zakelijk. Ik had het mezelf cadeau gedaan voor mijn 60e verjaardag. Een mooie beschrijving waar mijn leven tot dan toe over is gegaan. En een mooi reflectiemoment om te kijken hoe het levenspad weer verder te vervolgen.”
Trèske Heere Founder De Dreamfabryk
“Ik heb de reflectie net gelezen. Prachtig, heel veel dank.”
Jeanette Slager
“Zo onder de indruk van wat het geworden is. Jij kunt goed luisteren! Het is ook heel anders dan een gesprek door een therapeut geschreven , dat maakt ’t persoonlijk en voor mij bijzonder… Hoewel ik eerst vond dat drie uur wel erg lang was, zie ik nu dat het daardoor verdiepend werkte.
Heeeeel erg veel dank, zal het koesteren.”
Marianne van de Vijver
“Bij de eerste lezing was er de herkenning van de thema’s en soms ook ontroering. Hoe dan ook ben ik nu in mijn werk en leven al bewuster bezig met ‘de kern’ dan daarvoor. Het voelt als een fijn richtsnoer, anker, een kompas. En het werkt vast nog wel even door.”
Gerlinda
“Annemiek heeft mij geholpen op een punt in mijn leven waarop ik zoekende was naar de richting die ik op wilde slaan. Met haar oprechte interesse en scherpe vragen zette ze mij aan het denken (en nog belangrijker…. aan het voelen) en gingen er luikjes open met dromen. We praatten over betekenisvolle gebeurtenissen uit het verleden en hoe deze me hebben gevormd. Annemiek hielp me hier op een nieuwe manier naar te kijken. De samenvatting die ze na afloop schreef gaf mij nieuwe energie en ideeën om stapjes richting het verwezenlijken van mijn dromen te zetten.”
Hanneke Goossen
“Dank voor je verslag, meer een persoonlijke brief eigenlijk. Ik vond het ontroerend, mooi, intiem en heel fijn om te lezen. Het gesprek heeft me erg aan het denken gezet en het lezen van je verslag ervan, stimuleert dit denkproces opnieuw. Mooi hoe je mij leert op een andere manier naar mijn gedachten en handelen te kijken. Dank je wel, ik vond het ontzettend waardevol.”
Rozemarijn van Pagee
“Het gesprek was in alle opzichten een cadeautje! Annemiek schreef daarna een mooie en treffende weergave van wat wij hebben besproken. Het document ga ik uitprinten. Ik verheug me er nu al op om het over een aantal jaren toevallig weer eens tegen te komen.”
Eva de Jong – rechter in opleiding
“Annemiek weet meteen een gevoel te geven van vertrouwen waardoor je zonder schroom antwoordt op haar vragen. Het 3 uur durende gesprek was voorbij voor ik er erg in had. In het verslag werden de rode draden in mijn leven treffend verwoord! Het geeft mij veel inzichten en handvatten om mee aan de slag te gaan. Bedankt Annemiek, dit is waardevol voor mij.”
André Klijnsma – communicatie-adviseur
“Annemiek heeft het vermogen door woorden en zinnen heen te luisteren.
Dat doet ze op haar eigen wijze, scherp, intelligent en met veel rust.
Een ambacht waar je als gast nog lang op kan teren door de heldere inzichten, die in mijn geval tijd nodig hadden om op hun plek te vallen. Het verslag dat Annemiek na afloop maakt van het gesprek is als een soort spiegel die mij na ruim een jaar nog steeds herinnert aan die inzichten en wat ik daarmee kan en wil doen.
We hebben de ander nodig om de waarde van ons eigen verhaal te ontdekken, Annemiek beheerst die kunst als geen ander.”
Mariël van Dijk – Freelance storyteller & projectmanager
“Het is fijn om met iemand te praten en uitgehoord te worden zonder dat deze persoon vooraf info of kennis heeft van je, op de een of andere manier neem je dan sneller wat aan of neem je dit serieus. Leuk ook hoe Annemiek meer ideeën toevoegde aan de volgende stap, sommige zaten al in mijn hoofd, sommige zijn een mooie nieuwe invalshoek.
Ik lees het verslag met plezier, soms meerdere malen, gewoon om geïnspireerd te worden dat ik op het rechte pad zit qua gevoel en passie, maar ook voor een zelfreflectiemoment en een terugblik.
Het iedere dag oppakken van het verslag gaat samen met het lezen van het boek Minder moeten, meer leven. Dat is een grappige en fijne combi.”
Tonny Wilbers – chefkok
“Ontzettend knap hoe Annemiek zo’n analyse van ons gesprek kon maken.
Ik had eigenlijk een soort weergave van ons gesprek verwacht, maar het is een hele mooie reflectie geworden, waar ze de belangrijkste zaken heel mooi heeft verwoord.
Het is precies wat ik wilde toen ik zei dat ik iemand anders eens mee wilde laten kijken in mijn verhaal. Ik ga me zeker bezighouden met de reflectievragen (of mee bezig blijven).”
Saskia Windig – sociaal psychiatrisch verpleegkundige
“Aanvankelijk heeft ons gesprek vooral verwarring gegeven en de boel op z’n kop gezet maar langzaam dwarrelde het stof neer. Het verslag heeft daarbij erg geholpen. Dat gaf me houvast. En het heeft het vuurtje aangewakkerd om mijn tijd en energie meer te richten op de praktijk en creativiteit. Het begin is er. Dank je wel!”
(anoniem)
“De speeddate over zingeving is een waardevol cadeau voor mezelf gebleken. Door de rust en oprechte nieuwsgierigheid waarmee Annemiek mij ontving, aanhoorde, vragen stelde en confronteerde ontvouwde zich een heel bijzonder gesprek. Annemiek prikkelt mij om op een andere manier naar toekomstige keuzes en plannen, maar ook naar de ‘schoonheid van de realiteit’ te gaan kijken. Haar verslag is scherp, goed doordacht, mooi onder woorden gebracht en raak. Hier kan ik iedere dag wat mee, veel dank daarvoor!”
Mariska Dorresteijn, advocaat familierecht, mediator en relatiecoach
“Ik heb het verslag inmiddels een paar keer gelezen. Ik was meteen ontroerd. Ik vind het knap hoe je ons gesprek naar een hoger niveau getild hebt. De beschrijving van de thema’s in mijn leven, in mooie, zorgvuldig gekozen woorden en zinnen, niet voor de vorm maar dienstbaar aan de inhoud. Zo heb ik ook ons gesprek ervaren: jij rustig luisterend, af en toe een verduidelijkende vraag stellend of een samenvatting gevend. Ik vind het mooi en zorgzaam dat je me vragen meegeeft, mee de toekomst in om over na te denken; dat ga ik zeker doen. Ik ben blij dat je op een belangrijk moment in mijn leven kwam en dank je voor al je inzet!”
Hilde Groenewegen – Jeugdpsycholoog
“Wauw….. Raak…. De tranen biggelen over mijn wangen. Diep geraakt door jouw verslag, Wat een prachtige verbanden heb je gelegd. Op een manier zoals ik zelf nog nooit naar gekeken hebt. Maar het klopt! Zo voelt het…”
Ilse Coehorst – Makelaar
“Op een zonnige middag in maart schuif ik aan aan de grote keukentafel bij Annemiek. Met mijn huiswerk– een levenslooplijn vol jaartallen en gebeurtenissen en de uitslag van een persoonlijkheidstest – tussen ons, begint Annemiek een gesprek over mijn leven tot nu toe. Ik heb dit gesprek aan mezelf cadeau gedaan om te reflecteren op mijn leven straks als ik langzaam maar zeker ga stoppen met werken. Ik beschrijf momenten in mijn leven die littekens hebben nagelaten en momenten van ontroering en trots. Annemiek geeft me alle ruimte om de woorden recht uit mijn hart te laten komen. Het wordt een eerlijk gesprek over mijn worsteling en mijn verlangen, over zoeken naar betekenis en zingeving in de laatste fase.
Om in zo’n korte tijd zoveel persoonlijke informatie te kunnen delen, zegt alles over hoe Annemiek contact maakt; belangstellend, uitnodigend, empathisch.
Een week later ontvang ik een prachtige doordachte duiding van mijn verhaal als antwoord op mijn vraag. Als extra’s ontvang ik nog een aantal vragen ‘om de nieuwe tijd mee in te gaan“.
Bedankt Annemiek voor de mooie stiltes en de verbinding!”
Willy Bakers – psycholoog, executive (team)coach, supervisor
“Het kerngesprek met Annemiek is een waar cadeau aan jezelf.
Het fijne gesprek gaf mij nieuwe inzichten, zowel vanuit mezelf als vanuit Annemiek.
Je leert jezelf als het ware nog beter kennen.
Daarna heeft Annemiek mijn verhaal prachtig verwoord. Iedere keer als ik het lees haal ik er iets nieuws uit.”
Susanne Smits
“Ik zou mensen aanraden om naar Annemiek Leclaire te gaan als zij op zoek willen naar hun verhaal.
De kerntekst reist met mij mee. Ik bewaar het stuk als een kostbaar kleinnood.”
Frederik Esbach – intern auditor
“Dit was echt leuk om te doen.
Heeft veel gespreksstof en reflectiemomenten opgeleverd. De tekst is bijzonder herkenbaar.”
Valerie Barth – marketing manager
“De twee uur aan de keukentafel bij Annemiek vlogen voorbij. Na ons gesprek ging ik naar huis met een fijne energie en weer een frisse scherpe blik op wat ik écht wil in mijn leven. Na een week ontving ik een samenvatting van ons gesprek. Hierin las ik herkenning én handreikingen om juist vanuit een andere invalshoek mijn doel te behalen. Verfrissend en heel tof!”
Lotte Nijsse – leerkracht & loopbaancoach
“Bijzonder en intens om op deze manier stil te staan bij wat je beweegt of bewogen heeft in het leven. Annemiek is een prettige gesprekspartner: stelt je op je gemak, luistert goed en stelt bovenal goede en soms onverwachte vragen waarmee ze snel tot de absolute kern komt.”
Bart Robben – ondernemer
“Het kerngesprek met Annemiek leverde al mooie inzichten op over mijzelf. De samenvatting is heel treffend en gaf mij nog een aantal nieuwe inzichten. Elke keer als ik het opnieuw lees, valt mij weer iets anders op. Heel bijzonder hoe Annemiek verbanden legt tussen alle informatie die zij krijgt.”
Marliet Webb – jurist & loopbaancoach
“Het is goed om bij jezelf stil te staan bij wat je allemaal beweegt. Ik vond het gesprek prettig, inspirerend en zeker waardevol. Annemiek is een open en warm persoon, stelt iemand op z’n gemak. In het verslag kan ik me heel goed in vinden. Mijn eigenschappen komen hierin heel duidelijk naar voren en ik heb besloten om dit verslag te gaan gebruiken voor de eerste kennismaking inzake het Phd traject bij Nyenrode.”
Reshma Behary Laigsingh – registeraccountant, fiscaal jurist
“Ik vind dat je het gesprek echt heel treffend en in mooie woorden hebt beschreven, ik ben er echt heel blij mee! Ontzettend bedankt.”
Rinke Vreeke – freelance programmamaker, stadsgeograaf
“Annemiek neemt ruimschoots de tijd om je levensverhaal door te lopen. Ze stelt de juiste vragen, ziet de grote lijnen (die je gek genoeg zélf soms niet ziet) en geeft je nieuwe inzichten. Ik vond het een heel waardevol gesprek, dat nog lang bleef nasudderen in mijn hersenpan.”
Karine Hoenderdos – journalist
“Wat heb je het ongelooflijk treffend opgeschreven!
Inspirerend en nodigt mij ook uit de volgende stappen te zetten.”
Andy Koster – interimmanagement zorg
“Zo waardevol. Dank je voor ons gesprek.”
Riemke Jaanus – impact marketing manager
“Annemiek stelde me niet alleen op mijn gemak met haar ontspannen gastvrijheid, maar bracht diepgang aan in ons contact door haar oprechte belangstelling.
Haar terechte, rakende, vragen geven mij het gevoel een laagje dieper te komen in mijn zelfbewustwording. Ik zag helder welke patronen in mijn leven een rol spelen.
Een verrijkende ervaring en een mooi gesprek!”
Margot Thomassen – psycholoog, coach, trainer
“Het kerngesprek met Annemiek heb ik als enorm waardevol ervaren omdat ik er daarna concreet mee aan de slag kon bij het herpositioneringsvraagstuk van mijn merk en bedrijf.
De prachtige samenvatting na afloop is voor mij een document geworden waar ik de zorgvuldig uitgekozen woorden vind die recht doen aan mijn verhaal en als inspiratie dient voor de manier waarop ik het ook zelf kan uitdragen.”
Lisa Maduro – Operations Manager Centrum voor Mindfulness

